Tatra - marka samochodów produkcji czechosłowackiej. Założona w 1850 roku w mieście Kopřivnice, a od 1897 jako trzecia w Europie (pierwsza w Europie Środkowej) firma produkująca samochody. Pod marką Tatra po wojnie produkowane były przede wszystkim samochody ciężarowe o dużej ładowności. Jednak historycznie pierwszym polem działania firmy, była produkcja luksusowych samochodów osobowych, wyróżniających się silnikiem umieszczonym z tyłu.
Historia firmy [edytuj]
Tatra 12
Tatra T77a
W dziedzinie samochodów osobowych, marka Tatra najczęściej kojarzona jest z luksusowymi autami tworzonymi w latach 30. XX w. gdy firmą kierował inżynier Hans Ledwinka. Ówczesne limuzyny serii T77 i T87, charakterystyczne przez typową tylną "płetwę", stanowiły pod wieloma względami wyznacznik rozwoju motoryzacji. Po raz pierwszy przy konstrukcji samochodu kierowano się współczynnikiem oporu powietrza Cx. Wynosi on 0,21 i jest lepszy od zdecydowanej większości obecnych samochodów osobowych. Nowatorskim rozwiązaniem był też umieszczony z tyłu silnik typu V8, wielokrotnie później kopiowany w innych konstrukcjach, a nawet - rzadko spotykany - trzeci reflektor, który (w jednym z prototypów T77a) skręcał wraz z przednimi kołami.
Samochody serii T77 i T87 jeździły z prędkością 140-160 km/h, były obszerne, wygodne i w czasie wojny były najczęstszymi autami oficerów okupującej armii niemieckiej. (Doczekały się wówczas przydomka "Tajna Czechosłowacka Broń" gdy nadspodziewanie wielu z nich zginęło w wypadkach samochodowych jeżdżąc tatrami z maksymalną prędkością.)
Na bazie limuzyny T87 zbudowany został model mini-samochodu T97. Znaczne podobieństwo jego prototypu (V570) do niemieckiego modelu KdF-Wagen (późniejszy Volkswagen Garbus) wyjaśnił konstruktor "Garbusa", Ferdinand Porsche, tłumacząc, iż zdarzało mu się "patrzeć Ledwince przez ramię". Proces, jaki Ledwinka wytoczył Porsche, został unieważniony decyzją Hitlera po aneksji Czechosłowacji w 1939, zaś produkcja T97 została jego rozkazem natychmiast wstrzymana. (Proces o kradzież patentów skończył się w 1961, a VW został zmuszony do zapłaty państwowemu już koncernowi Tatra 3,000,000 marek[potrzebne źródło])
W czasach powojennych autem, które miało przywrócić dawną świetność marki Tatra był model T603 z 1955. Samochód ten, wzorowany na limuzynach przedwojennych zarówno konstrukcyjnie jak i wizualnie, uznawany był za najdoskonalszy produkt motoryzacyjny państw komunistycznych i dostępny jedynie dla partyjnej elity. Również jego bezpośredni następca - model T613 z roku 1968 (karoseria na podstawie projektu włoskiego biura Vignale) osiągnął podobny status. W latach 1995-1999 wyprodukowano w dwóch seriach luksusowy model T700, który kształtami bezpośrednio nawiązywał na T613, jednak nie był w stanie sprostać konkurencji zagranicznych pojazdów dla elit.
W roku 2003 amerykańska firma Terex Corporation wykupiła większościowy pakiet udziałów w spółce (71%).
Obecnie można oglądać poszczególne modele Tatry w Muzeum Tatry.
Modele samochodów Tatra [edytuj]
Samochody osobowe [edytuj]
* Tatra 10
* Tatra 11
* Tatra 12
* Tatra 17
* Tatra 20
* Tatra 26/30
* Tatra 26/52
* Tatra 30
* Tatra 30/52
* Tatra 31
* Tatra 52
* Tatra 52 Sport
* Tatra 54
* Tatra 57
* Tatra 70
* Tatra 75
* Tatra V570
* Tatra 77
* Tatra 77a
* Tatra 87
* Tatra 97
* Tatra 107
* Tatra 600 Tatraplan
* Tatra 603
* Tatra 603 MB - prototyp
* Tatra 613
* Tatra 700
Samochody ciężarowe [edytuj]
* Tatra TL 4
* Tatra 13
* Tatra 22
* Tatra 23
* Tatra 25
* Tatra 27
* Tatra 43
* Tatra 82
* Tatra 85
* Tatra 92
* Tatra 111
* Tatra 114
* Tatra 128
* Tatra 138
* Tatra 148
* Tatra 163
* Tatra 810
* Tatra 813
* Tatra 815
* Tatra 815-7
* Tatra 816
Offline