Tatra - marka samochodów produkcji czechosłowackiej. Założona w 1850 roku w mieście Kopřivnice, a od 1897 jako trzecia w Europie (pierwsza w Europie Środkowej) firma produkująca samochody. Pod marką Tatra po wojnie produkowane były przede wszystkim samochody ciężarowe o dużej ładowności. Jednak historycznie pierwszym polem działania firmy, była produkcja luksusowych samochodów osobowych, wyróżniających się silnikiem umieszczonym z tyłu. Historia firmy [edytuj] Tatra 12 Tatra T77a
W dziedzinie samochodów osobowych, marka Tatra najczęściej kojarzona jest z luksusowymi autami tworzonymi w latach 30. XX w. gdy firmą kierował inżynier Hans Ledwinka. Ówczesne limuzyny serii T77 i T87, charakterystyczne przez typową tylną "płetwę", stanowiły pod wieloma względami wyznacznik rozwoju motoryzacji. Po raz pierwszy przy konstrukcji samochodu kierowano się współczynnikiem oporu powietrza Cx. Wynosi on 0,21 i jest lepszy od zdecydowanej większości obecnych samochodów osobowych. Nowatorskim rozwiązaniem był też umieszczony z tyłu silnik typu V8, wielokrotnie później kopiowany w innych konstrukcjach, a nawet - rzadko spotykany - trzeci reflektor, który (w jednym z prototypów T77a) skręcał wraz z przednimi kołami.
Samochody serii T77 i T87 jeździły z prędkością 140-160 km/h, były obszerne, wygodne i w czasie wojny były najczęstszymi autami oficerów okupującej armii niemieckiej. (Doczekały się wówczas przydomka "Tajna Czechosłowacka Broń" gdy nadspodziewanie wielu z nich zginęło w wypadkach samochodowych jeżdżąc tatrami z maksymalną prędkością.)
Na bazie limuzyny T87 zbudowany został model mini-samochodu T97. Znaczne podobieństwo jego prototypu (V570) do niemieckiego modelu KdF-Wagen (późniejszy Volkswagen Garbus) wyjaśnił konstruktor "Garbusa", Ferdinand Porsche, tłumacząc, iż zdarzało mu się "patrzeć Ledwince przez ramię". Proces, jaki Ledwinka wytoczył Porsche, został unieważniony decyzją Hitlera po aneksji Czechosłowacji w 1939, zaś produkcja T97 została jego rozkazem natychmiast wstrzymana. (Proces o kradzież patentów skończył się w 1961, a VW został zmuszony do zapłaty państwowemu już koncernowi Tatra 3,000,000 marek[potrzebne źródło])
W czasach powojennych autem, które miało przywrócić dawną świetność marki Tatra był model T603 z 1955. Samochód ten, wzorowany na limuzynach przedwojennych zarówno konstrukcyjnie jak i wizualnie, uznawany był za najdoskonalszy produkt motoryzacyjny państw komunistycznych i dostępny jedynie dla partyjnej elity. Również jego bezpośredni następca - model T613 z roku 1968 (karoseria na podstawie projektu włoskiego biura Vignale) osiągnął podobny status. W latach 1995-1999 wyprodukowano w dwóch seriach luksusowy model T700, który kształtami bezpośrednio nawiązywał na T613, jednak nie był w stanie sprostać konkurencji zagranicznych pojazdów dla elit.
W roku 2003 amerykańska firma Terex Corporation wykupiła większościowy pakiet udziałów w spółce (71%).
Obecnie można oglądać poszczególne modele Tatry w Muzeum Tatry. Modele samochodów Tatra [edytuj] Samochody osobowe [edytuj]
* Tatra 10 * Tatra 11 * Tatra 12 * Tatra 17 * Tatra 20 * Tatra 26/30 * Tatra 26/52 * Tatra 30 * Tatra 30/52 * Tatra 31 * Tatra 52 * Tatra 52 Sport * Tatra 54 * Tatra 57 * Tatra 70 * Tatra 75 * Tatra V570 * Tatra 77 * Tatra 77a * Tatra 87 * Tatra 97 * Tatra 107 * Tatra 600 Tatraplan * Tatra 603 * Tatra 603 MB - prototyp * Tatra 613 * Tatra 700
Samochody ciężarowe [edytuj]
* Tatra TL 4 * Tatra 13 * Tatra 22 * Tatra 23 * Tatra 25 * Tatra 27 * Tatra 43 * Tatra 82 * Tatra 85 * Tatra 92 * Tatra 111 * Tatra 114 * Tatra 128 * Tatra 138 * Tatra 148 * Tatra 163 * Tatra 810 * Tatra 813 * Tatra 815 * Tatra 815-7 * Tatra 816
|