Zetor - czeski producent ciągników rolniczych. Jest członkiem słowackiego HTC holding.
Początki firmy [edytuj]
Po II wojnie światowej w 1946 roku został zaprezentowany przez Zbrojovkę Brno prototyp ciągnika rolniczego Zetor 25 (nazwa „Zetor”, powstała przez połączenie pierwszej litery "Zet" od nazwy fabryki Zbrojovka i ostatnich liter słowa traktor - "or").
Zetor - Zbrojovka
* Zetor 15 (1948-1949)
* Zetor 25 (1946-1949)
* Zetor 25A i Zetor 25K (1949-1961)
* Zetor 25H
* Zetor 25T (1949-1954)
* Zetor 35 (1955-1960)
* Zetor Super 50 (1960-1968)
Zunifikowana rodzina ciągników I.
Modernizacja 0 Lata 1960 - 1967
* Zetor 2011/2023
Zetor 3011 z 1964 roku
* Zetor 3011/3013/3016/3045
* Zetor 4011/4016
Modernizacja 1 Lata 1968 - 1972
* Zetor 2511
* Zetor 3511/3513/3611
* Zetor 4511/4611
* Zetor 5511/5545/5611/5645/5647
Modernizacja 2 Lata 1972 - 1977
* Zetor 4712/4718
* Zetor 5711/5718/5745/5748
* Zetor 6711/6718/6745/6748
Modernizacja 3 Lata 1977 - 1980
* Zetor 4911
* Zetor 5911/5945
* Zetor 6911/6945
Modernizacja 4 Lata 1980 - 1984
W porównaniu z poprzednimi, do tego czasu produkowanymi modelami ciągników Zetor UR I zostały dokonane następujące istotne zmiany: osadzenie kabiny na ciągniku na 4 silentblokach, ogrzewanie i wentylacja przez wentylatory w dachu kabiny, przednie światła zostały wbudowane w masce, zbiornik paliwa znajduje się po prawej stronie pod podłogą, wprowadzenie zawieszonych pedałów hamulca i sprzęgła Lata 1980 - 1984
* Zetor 5011/5045
* Zetor 6011/6045
* Zetor 7011/7045/7045 H
Modernizacja 5
Zetor 7245
Lata produkcji: 1984 - 1992
* Zetor 5211/5245
* Zetor 6211/6245
* Zetor 7211/7245/Zetor 7245 H
Modernizacja 6 Lata produkcji: 1986 - 1992
* Zetor 7711/7745
* Zetor 7711T/7745T
Model 92
Zetor 7340
Lata produkcji: 1992 - 1999
* Zetor 3320/3340
* Zetor 4320/4340
* Zetor 5320/5340/5340 H
* Zetor 6320/6340/6340 H
* Zetor 7320/7340
Super model 97 Zaprezentowane po raz pierwszy na targach Agritechnica'97 nowe ciągniki z serii UR 1, charakteryzują się nową panoramiczną kabiną bezpieczną ze skutecznym wyciszeniem i ulepszoną widocznością, nową maską silnika, napędem na 4 koła uruchamianym elektropneumatycznie oraz mokrymi hamulcami tarczowymi. W sprzedaży oferowana jest wersja o zwiększonej prędkości maksymalnej 40 km/h.
Zetor Super 5321
Lata produkcji: 1997 - 2004
* Zetor 3321/3341
* Zetor 4321/4341
* Zetor 5321/5341
* Zetor 6321/6341
* Zetor 7321/7341
Major
Lata produkcji: 1999 - 2006
* Zetor 3320/3340
* Zetor 4320/4340
* Zetor 5320/5340
* Zetor 6320/6340
* Zetor 7320/7340
Vineyard
Lata produkcji: 1992 - 2005
* Zetor 5213
* Zetor 5243
* Zetor 5243T
UR II, UR IV, Crystal, ZTS Martin [edytuj]
Zunifikowana rodzina ciągników II została skonstruowana w Polsko-Czechosłowackim Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Ciągników w Brnie. Jej odpowiednikiem są ciągniki ciężkie produkowane przez ZM Ursus. Produkcja podzespołów do montażu tych ciągników została podzielona pomiędzy kooperantów i tak np: ZTS Martin produkował silniki, ZVL Považská Bystrica - przekładnie, ZPC Ursus Warszawa - tylne mosty, inny wyspecjalizowany producent produkował przednie mosty napędzane w rumuńskim Brasovie.
Seria ta nagrodzona została złotym medalem na międzynarodowych targach w Brnie w 1970 roku. W roku 1968 zostały wdrożone do produkcji ciągniki Z 8011 - Z 12045 Crystal. Na początku lat osiemdziesiątych produkcja tych ciągników została przeniesiona do zakładów ZTS Martin na Słowacji.
Lata produkcji:
* Zetor 8011/8045
* Zetor 10011/10045
* Zetor 12011/12045
* Zetor 16045
Lata produkcji:
* Zetor 8111/8145
* Zetor 10111/10145
* Zetor 12111/12145
* Zetor 16145
ZTS UR II C
Modernizacja C polegała na: lepszym tłumieniu hałasu i wyposażeniu kabiny, która zapewniała również bardzo dobrą widoczność kierowcy; zsynchronizowane skrzynie biegów o prędkościach 25, 30, 35 km/h; mniejsze zużycie paliwa i oleju; większy rozmiar opon - hydrostatyczne sterowanie; automatyczna blokada mechanizmu różnicowego osi przedniej, lub blokada z kontrolą hydrauliczną.
Deska rozdzielcza została wyposażona wskaźnik temperatury, ciśnienia oleju silnika, ładowania akumulatora, przełącznika przednich świateł, hamulca ręcznego, ciśnienia oleju w hydraulicznym obiegu wzmacniacza momentu, wskaźnik poziomu paliwa we właściwym i dodatkowym zbiorniku, poziomu płynu hamulcowego i zanieczyszczenia filtra powietrza.
Łatwiejsza obsługa została poprawiona poprzez: podwieszone pedały, hydrauliczne sterowanie sprzęgłem i hamulcami, sterowanie hydrostatyczne, nowe teleskopowe, gazowe siłowniki drzwi i okien. Elektrohydrauliczne załączanie napędu przedniego mostu, wzmacniacza momentu, WOM-u i mechanizmu różnicowego osi przedniej. Komfort kierowcy w kabinie został poprawiony za pomocą dobrej wentylacji, ogrzewaniu oraz filtracji powietrza.
Silniki Martin Diesel są 4 lub 6 cylindrowe, zasilane olejem napędowym, z bezpośrednim wtryskiem paliwa i chłodzeniem cieczą. Turbodoładowane silniki mają moc maksymalną 90, 100, 140, 160 KM. Specyficzne zużycie paliwa wynosi 235 g/kW/h dla doładowanych i 240 g/kW/h dla wolnossących. Zapas momentu obrotowego wynosi 14 i 20%.
Zsynchronizowane skrzynie biegów mają 8 biegów do przodu w 2 zakresach i 4 do tyłu, które są pomnożone przez wzmacniacz momentu na 16 do przodu i 8 do tyłu. Ciągnik ZTS 16245 został wyposażony w skrzynię biegów, umożliwiającą jazdę z prędkością do 25 km/h, z 6 biegami w przód i 3 w tył (ze wzmacniaczem 12/6).
* Zetor ZTS 8211/8245
* Zetor ZTS 9211/9245
* Zetor ZTS 10211/10245
* Zetor ZTS 11211/11245
* Zetor ZTS 12211/12245
* Zetor ZTS 14245
* Zetor ZTS 16245
ZTS UR IV
Zostały one wyposażone w 6-cylindrowe silniki Diesela z wtryskiem bezpośrednim, chłodzone cieczą. Modele 14345, 16345, 18345 są wyposażone w turbodoładowanie z kompresorem. Model 18345 jest także wyposażony w intercooler. Sprzęgło główne jest jednostopniowe, suche, operowane hydraulicznie. Wprowadzenie nowej 16/16 w pełni zsynchronizowanej skrzyni P 90.2 jest największą modernizacją w zakresie biegów roboczych. Odstęp pomiędzy poszczególnymi prędkościami biegów kształtuje się na poziomie 13 - 14 % (modele 11311, 11345, 12311, 12345). Skrzynia P 135.1 16/8 została przygotowana dla modeli 12345, 14345, 16345 i 18345. Odstęp pomiędzy poszczególnymi prędkościami biegów wynosi 20 %. Wszystkie modele są wyposażone w dwustopniowy wzmacniacz momentu, który podwaja liczbę biegów. Dźwignie zmiany biegów zostały zlokalizowane po prawej stronie. Dużą modyfikacją rodziny UR IV jest zwiększenie wydajności hydrauliki z 40 l/min do 68 l/min oraz zwiększenie siły podnoszenia w TUZ-ie II kategorii z 44 do 60 kN, III kategorii z 60 do 72 kN. TUZ z końcówkami hakowymi Walterscheida, pozwala na łatwe i szybkie zaczepianie maszyn.
* Zetor ZTS 11311/11345
* Zetor ZTS 12311/12345
* Zetor ZTS 14345
* Zetor ZTS 16445
* Zetor ZTS 18345
UR III [edytuj]
Od roku 1972 trwały prace nad zupełnie nową zunifikowaną rodziną ciągników oznaczoną jako UR III, która miała od roku 1978 zastąpić produkcję ciągników UR I. Lecz prace nad tą serią przyhamowały z powodów finansowych.
Seria ta została wdrożona do produkcji w 1991. W tym czasie w państwie czechosłowackim następowały tendencje do podziału na dwa państwa. Nastąpił podział majątków na czeski Zetor Brno (produkcja ciągników UR I) i słowacki ZTS Martin (produkcja ciągników UR II). Zetor chcąc wypełnić lukę w ofercie wprowadził do produkcji serię UR III.
Lata produkcji:
* Zetor 7540
* Zetor 8540
* Zetor 9540
* Zetor 10540
Proxima [edytuj]
Zetor Proxima 7441
Nowa rodzina ciągników lekkich (JRL) czyli Proxima miała swoją premierę na Techagro w 2004 roku. Zastąpiła ona znaną serię Super odziedziczając po niej skrzynie biegów (10x2, 12x12, 20x4) wraz z tylnymi mostami oraz kabiny. Największą innowacją w tych modelach są silniki spełniające normy ekologiczne (EURO II) pochodzące od serii Forterra. W 2008 Proxima przeszła face lifting: podnoszone maski umożliwiające lepszy dostęp do silnika podczas serwisowania i konserwacji, nowe oświetlenie w masce i na dachu kabiny poprawiające widoczność podczas pracy w nocy, pod prawą część kabiny przeniesiono akumulator, pojemność zbiornika paliwa zwiększono do 150 litrów, nowa podłoga kabiny z większą redukcją hałasu. Wprowadzono silniki spełniające normy emisji spalin EURO III, przedni most Carraro 20.16 o 20% większej nośności oraz przednie obciążniki z modelu Plus. W 2009 zmieniono nazewnictwo, umożliwiono montaż opon o szerszych rozmiarach, miejsce na rejestrację przeniesiono na tył dachu kabiny oraz wprowadzono model 90-konny.
Lata produkcji: 2004 - nadal
* Zetor 5441
* Zetor 6441, 65
* Zetor 7441, 75
* Zetor 8441, 85
* Zetor Proxima 95
Proxima Plus [edytuj]
Zetor Proxima Plus 8541 z przednim TUZ
W 2006 roku zaprezentowano na Międzynarodowych Targach Technologii Rolniczych TECHAGRO w Brnie nową serię Proxima Plus. Stanowią ją 3 modele z silnikami o mocach maksymalnych 80, 92, 101 KM. Największą zmianą w tej serii w stosunku do zwykłej Proximy jest nowa skrzynia przekładniowa z chłodnicą oleju, zsynchronizowana z rewersem i jednostopniowym wzmacniaczem momentu sterowanym elektrohydraulicznie o łącznej liczbie biegów 16/16. Zmieniono także dźwignie włączania biegów i rewersu. Nowa przednia oś Carraro 20.16 zapewnia zwiększoną nośność 4000 kg (modele z prędkością 40 km/h mają mokre hamulce w przednich kołach). Wzmocniono także oś tylną, której nośność wynosi teraz 5000 kg. WOM jest wyposażone w mokre 4-tarczowe sprzęgło przenoszące większa moc. Szybkości WOM to 540 i 1000. Podnośnik jest wyposażony w system typu Zetormatic. Pozostałe zmiany: to hydraulika zewnętrzna 6+1, nowy typ obciążników z mocowaniami wyposażonymi w zaczep, pojemnik na akumulator pod kabiną, nowe materiały we wnętrzu kabiny. W wyposażeniu opcjonalnym można zamówić przedni TUZ o udźwigu 2,5 tony oraz przedni WOM (+1000 / -1000 obr./min) przystosowany do prac przy dużych obciążeniach z mokrym 4-tarczowym sprzęgłem i wygodnym sterowaniem elektrohydraulicznym firmy Zuidberg. W 2008 roku Proxima Plus podobnie jak inne serie przeszła face lifting.
Lata produkcji: 2006 - nadal
* Zetor 8541 85
* Zetor 9541 95
* Zetor 10541 105
Forterra [edytuj]
Zetor Forterra 10641
Zetor Forterra 9641 po modernizacji w 2008 roku
W 1998 roku poddano modernizacji serię UR III. Nowa zmodernizowana seria nosi nazwę Forterra. Wprowadzono: nową skrzynię biegów 24/18 z 3-stopniowym wzmacniaczem momentu obrotowego, elektroniczne sterowanie TUZ-em EHR firmy Bosch, wydajniejszą pompę hydrauliczną 60 lub 70 l/min, nowe przednie obciążniki. Zmieniono wnętrze oraz dach kabiny, stopniowym zmianom ulegała maska silnika. Zmodernizowano silniki oraz wprowadzono nowy firmy Same 1006.6W (110 KM) w 11641. W 2001 roku wprowadzono nowy model 11441 z własnym 110-konnym silnikiem, silnik Lamborghini zmieniono na doładowany 1000.6 WT1E (116 KM), zaś oznaczenie ciągnika na 11741. W 2007 roku zaprzestano montażu silnika 1000.6 WT1E z powodu niespełniania normy EURO III i wprowadzono własny 120-konny 1504 (11741 4C). W 2008 roku wprowadzono silniki spełniające normę EURO III nowe oświetlenie, zmieniono schodki kabiny na antypoślizgowe, przeniesiono akumulator pod kabinę, opcjonalnie można zamówić 205 litrowy zbiornik paliwa.
Lata produkcji: 1998 - 2001 maska metalowa, od 2001 - maska plastikowa
* Zetor 8641
* Zetor 9641 95
* Zetor 10641 105
* Zetor 11441 115
* Zetor 11641
* Zetor 11741
* Zetor 11741 4C
* Zetor 12441 125
Proxima Power [edytuj]
Zetor Proxima Power 95
Najnowsza rodzina ciągników, która zadebiutowała w kwietniu 2008 roku podczas targów Techagro w Brnie. Modele serii Proxima Power są dłuższe o kilkanaście centymetrów od modeli rodziny Proxima. Stosowane są 4 cylindrowe turbodoładowane silniki zbliżone do modeli znanych z serii Proxima Plus o mocach maksymalnych od 82 do 101 KM, spełniające normę emisji spalin Tier 3. Jest to m.in. silnik o mocy maksymalnej 74 kW (100 KM). Ponadto posiadają nową skrzynię biegów typu Power Schuttle z 3-stopniowym wzmacniaczem momentu obrotowego pochodzącym z serii Forterra. Umożliwia ona zmianę kierunku jazdy bez użycia sprzęgła. Dysponuje łącznie 24 biegami zarówno do jazdy w przód jak i do tyłu. Cztery biegi synchronizowane można zmieniać bez wciskania sprzęgła nożnego a za pomocą przycisku sterującym sprzęgłem elektrycznym. Maxymalna prędkość wynosi 40 km/h. Pojemność zbiornika paliwa powiększono do 175 litrów. Maska silnika otwiera się do przodu, co ułatwia dostęp do chłodnicy i filtrów, WOM posiada regulację czasu załączania a wyjścia hydrauliczne zostały zaopatrzone w ociekacze oleju. W opcji ciągniki te mogą być wyposażone w przedni TUZ z WOM i nośnik obciążników. Sprzedaż rozpoczęła się na początku 2009 roku.
Lata produkcji: 2008 - nadal
* Zetor 85
* Zetor 95
* Zetor 105
Offline