AWZ P70 – małolitrażowy samochód osobowy produkcji NRD, produkowany w latach 1955-1959 w fabryce VEB Automobilwerk Zwickau (potem VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau), bezpośredni poprzednik Trabanta. Po tym, jak w 1958 r. AWZ został połączony z dawną fabryką Horch, zmieniono nazwę samochodu na Sachsenring P70.
Był to pierwszy produkowany w NRD samochód z nadwoziem z tworzyw sztucznych (duroplast) i drewnianym szkieletem opartym na stalowej ramie skrzynkowej (analogicznej jak w samochodach Wartburg i krajowej FSO Syrenie), podobnie jak to było w modelu DKW7. Konstrukcja bazowała na produkowanym poprzednio w tej samej fabryce modelu IFA F8. AWZ P70 miał ten sam (nieco zmodyfikowany) dwucylindrowy silnik dwusuwowy, chłodzony wodą, o pojemności skokowej 690 cm³ i mocy 16 kW (22 KM) przy 3500 obr/min. Skrzynia biegów miała trzy przełożenia do przodu (przekładnia 3,44 - 1,69 - 1,00) i jedno do tyłu (4,73).
Rozmiary samochodu (długość-szerokość-wysokość): 3739 - 1499 - 1481 mm; rozstaw kół 2380 mm, prześwit - 190 mm. Samochód produkowany był w trzech wersjach nadwozia: limuzyna[1], coupé i kombi (dwie pierwsze wersje były dwudrzwiowe, wersja kombi - trzydrzwiowa); masa pustego pojazdu w poszczególnych wersjach wynosiła odpowiednio 800, 875 i 830 kg, a udźwig 320, 275 i 320 kg. Średnica zawracania tego samochodu wynosiła 10 metrów, prędkość maksymalna 90 km/h (coupé - 100 km/h).
Wyprodukowano ogółem około 38 tysięcy sztuk samochodów AWZ P70 (w tym 1,5 tys. w wersji coupé).
Dane techniczne [edytuj]
Silnik [edytuj]
* R2 0,7 l (690 cm³), dwusuwowy
* Układ zasilania: gaźnik
* Średnica × skok tłoka: 76,00 mm x 76,00 mm
* Stopień sprężania: 6,80:1
* Moc maksymalna: 22 KM (16 kW) przy 3500 obr/min
* Maksymalny moment obrotowy: 57 N•m przy 2500 obr/min
Osiągi [edytuj]
* Przyspieszenie 0-100 km/h: b/d
* Prędkość maksymalna: 90-100 km/h
Offline