©KODA AUTO a.s. - (wym. [ˈʃkɔda] posłuchaj ?/i, błędnie [ˈskɔda]) – czeska firma produkuj±ca samochody, obecnie należ±ca do grupy Volkswagena.
W 1895 roku Václav Laurin (mechanik) i Václav Klement (księgowy) założyli firmę Laurin & Klement produkuj±c± rowery, a od 1898 roku – motocykle. W 1901 roku zbudowali pierwsze prototypowe auto. Produkcja seryjna samochodów marki Laurin & Klement trwała do 1928 roku, aż do przejęcia firmy przez koncern zbrojeniowy ©koda, wytwarzaj±cy wcze¶niej luksusowe pojazdy na licencji Hispano Suiza H6. Podczas II wojny ¶wiatowej zakłady ©kody stały się czę¶ci± gospodarki III Rzeszy, produkcja została niemal w zupełno¶ci dostosowana do potrzeb militarnych. W latach powojennych ©koda przekształciła się w przedsiębiorstwo państwowe AZNP Mladá Boleslav (czes. Automobilové závody, národní podnik), monopolistę na rynku czechosłowackich aut osobowych. Po upadku komunizmu została nawi±zana współpraca z Volkswagenem. 16 kwietnia 1991 roku ©koda doł±czyła do grupy Volkswagena (do grupy należały już także niemieckie Audi i hiszpański SEAT).
Aby omin±ć polskie ograniczenia celne, w 1994 r. rozpoczęto montaż samochodów marki ©koda w zakładach Volkswagen Poznań, pocz±tkowo w standardzie SKD, a następnie bardziej zaawansowanym CKD. W Poznaniu montowano modele: ©koda Favorit (sierpień 1994 - marzec 1995), ©koda Felicia (wiosna 1995 - zima 2001), ©koda Octavia (1997-2002), ©koda Fabia (kwiecień 2000 - 2002), oraz użytkowy model ©koda Pickup (1998-2001). Pod koniec lat 90. montowano tam rokrocznie ponad 30 tys. sztuk modeli tej marki. Modelu ©koda Felicia zmontowano ł±cznie ponad 130 tys. sztuk. ٱcznie zmontowano ponad 217 tys. sztuk samochodów marki ©koda.
Po rozpoczęciu produkcji w Chinach w pierwszej połowie 2007 roku, w listopadzie marka weszła na rynek australijski, pocz±tkowo modelami Octavia i Roomster.
Modele studyjne [edytuj]
W roku 2010 planuje się rozpoczęcie nowego sportowego samochodu na bazie ©kody Joyster.
* ©koda Joyster
Obecne modele [edytuj]
Obecnie w gamie produkcyjnej seryjnych samochodów ©kody znajduje się 6 modeli:
* ©koda Fabia II
* ©koda Octavia I (wersja Tour)
* ©koda Octavia II/Laura
* ©koda Praktik – pojazd użytkowy na bazie ©kody Roomster
* ©koda Roomster
* ©koda Superb II
* ©koda Yeti
Modele, których produkcję zakończono [edytuj]
* ©koda 4 R
* ©koda 6 R
* ©koda 100 (typ 942)
* ©koda 100 (typ 722) – następca modelu 1000 MB
* ©koda 104
* ©koda 105
* ©koda 110 – następca modelu 1100 MB
* ©koda 110R - sportowe coupe na bazie modelu 110
* ©koda 120
* ©koda 125
* ©koda 130
* ©koda 135
* ©koda 136
* ©koda 150
* ©koda 154
* ©koda 206
* ©koda 254
* ©koda 256
* ©koda 304
* ©koda 306
* ©koda 404
* ©koda 418 Popular
* ©koda 420 Standard
* ©koda 420 Rapid
* ©koda 420 Popular
* ©koda 422
* ©koda 430
* ©koda 440 Spartak – poprzednik Octavii
* ©koda 445 – poprzednik Octavii Super
* ©koda 450 – poprzednik Felicii
* ©koda 504
* ©koda 506
* ©koda 606
* ©koda 633
* ©koda 637
* ©koda 640 Superb
* ©koda 645
* ©koda 650
* ©koda 706 N, ND – ciężarówka
* ©koda 706 R – ciężarówka
* ©koda 706 RT – ciężarówka
* ©koda 706 RO – autobus
* ©koda 706 RTO – autobus
* ©koda 806
* ©koda 860
* ©koda 903
* ©koda 932
* ©koda 973 – terenówka wojskowa
* ©koda 1000 MB / MBX / MBG (de Luxe) (typy 990/721, 710, 990 T)
* ©koda 1100 MB / MBX de Luxe (typy 715 i 723)
* ©koda 1101 Tudor (typ 938) – następca ©kody Popular, pierwszy powojenny model ©kody
* ©koda 1102 Tudor
* ©koda 1200
* ©koda 1201
* ©koda 1203
* ©koda Fabia I
* ©koda Favorit – (904), 2000 OHV (923)
* ©koda Favorit (typ 781)
* ©koda Felicia (typ 994)
* ©koda Felicia Super (typ 996)
* ©koda Felicia (wersja podstawowa, Combi, Fun, Vanplus)
* ©koda Forman
* ©koda - Hispano-Suiza
* ©koda MO®-2 (972) – amfibia
* ©koda Octavia (typ 985, 702), Touring Sport [TS] (995), 1200 TS (999), Combi (993C, 703C, 704)
* ©koda Octavia Super (typ 993, 703)
* ©koda Octavia I (wersja podstawowa, Combi, RS / RS Combi, 4 x 4 / 4 x 4 Combi, WRC)
* ©koda Pick-up (na bazie ©kody Favorit)
* ©koda Pickup (na bazie ©kody Felicii)
* ©koda Popular Sport - Monte Carlo (typ 909)
* ©koda Popular OHV (typ 912) – następca modelu 420 Popular
* ©koda Popular 1100 OHV (typ 927)
* ©koda Popular 995 (typ 937) "Ąudová ©koda" nazywana w skrócie "Liduąka"
* ©koda Popular 1101 (typ 938) – następca ©kody Popular
* ©koda Rapid OHV (922, 939R), 2200 (typ 953), Rapid Six (910), Rapid (901, 914)
* ©koda Rapid/Garde – następczyni modelu 110R
* ©koda RSO – Radschlepper OST
* ©koda Superb – typ 902 i 913 oraz Superb 3000 (typ 924 i 952), Superb 4000 (typ 919)
* ©koda Superb I
* Trekka – samochód terenowy skonstruowany i montowany w Nowej Zelandii na podwoziu Octavii i z wykorzystaniem jej podzespołów
* ©koda VOS
Prototypy, które nie weszły do seryjnej produkcji [edytuj]
* ©koda 932 - 1932 rok
* ©koda 215 - 1933 rok
* ©koda 935 - 1935 rok
* ©koda Sagitta - 1936 rok
* ©koda 532 - 1938 rok
* ©koda 536 - 1939 rok
* ©koda 1101 Taub - 1947 rok
* ©koda 950 - 1947 rok
* ©koda 1500 (typ 975)
* ©koda 440 Karosa - 1956 rok
* ©koda 976 - 1956 rok
* ©koda 977-1 - 1956 rok
* ©koda 978 - 1956 rok
* ©koda 977-2 - 1957 rok
* ©koda 979 - prototyp ©kody 1203 - 1957 rok
* ©koda 988 - 1957 rok
* ©koda 989 - 1958 rok
* ©koda 997 Z - prototyp modelu ©koda 1200 - 1962 rok
* ©koda 998 - prototyp samochodu użytkowego - 1962 rok
* ©koda 990 - prototyp seryjnej ©kody 1000 MB - 1962 rok
* ©koda 990T - prototyp seryjnej dwudrzwiowej ©kody 1000 MBX - 1962 rok
* ©koda 991 (typ 991) - hardtop - prototyp seryjnej ©kody 1000 MB - 1962 rok
* ©koda 990 Kombi (typ 990) - projekt kombi na bazie ©kody 1000 MB 1962 rok
* ©koda Mikrobus - 1965 rok
* ©koda 720 - wersja sedan oraz kombi, planowany następca modelu 1000 MB - prace nad projektem trwały w latach 1967 - 1969
* ©koda Winetou - 1967 rok
* ©koda 740 - 1971 rok
* ©koda 727 - 1972 rok
* ©koda 736 - 1972 rok
* ©koda 760 (sedan) - wspólny projekt ©kody i enerdowskiej fabryki Automobilwerk Eisenach - prace trwały w latach 1972 - 1979
* ©koda 761 (hatchback) - element projektu ©koda 760 - 1976 rok
* ©koda 762 (sedan) - element projektu ©koda 760 - lata 1977 - 1978
* ©koda 763 (coupe) - element projektu ©koda 760 - 1977 rok
* ©koda 764 (kombi) - element projektu ©koda 760 - 1977 rok
* ©koda 765 (kombi) - element projektu ©koda 760 - 1977 rok
* ©koda 1500V (typ 778) - planowany następca modelu ©koda 1203 - 1972 rok
* ©koda 742 C - 1977 rok
* ©koda 130 RS ÚVMV - 1978 rok
* ©koda 120 Kupé (typ 748)- prototyp ©kody Garde - 1980 rok
* ©koda Furgonet - 1982 rok
* ©koda 780 - pierwszy prototyp ©kody Favorit (typ 781) - 1983 rok
* ©koda Favorit Sedan (typ 782) - 1986 rok
* ©koda Favorit Coupe (typ 783) - 1987 rok
* ©koda Felicia Sedan (typ 792) - 1991 rok
* ©koda 110 Long - 2000 rok
* ©koda Montreux - 2002 rok
* ©koda Ahoj - 2002 rok
* ©koda Tudor - 2002 rok
* ©koda Fabia Paris - 2002 rok
* ©koda Superb Kombi - 2002 rok
* ©koda ENVE - 2004 rok
Samochody rajdowe i wy¶cigowe [edytuj]
* ©koda Popular Sport - 1936 rok
* ©koda Sport - 1949 rok
* ©koda Supersport - 1950 rok
* ©koda Sport 1500 - 1953 rok
* ©koda Střela 1100 - 1956 rok
* ©koda 1101 OHC - 1957 rok
* ©koda F3 - 1963 rok
* ©koda 1000 MB B5 - 1969 rok
* ©koda 1600 MB B5 - 1970 rok
* ©koda 1800 MB B5 - 1970 rok
* ©koda 110 L Rallye - 1970 rok
* ©koda 110 R Rallye - 1970 rok
* ©koda 1100 GT - 1970 rok
* ©koda 110 Supersport - Ferat - 1971 rok
* ©koda Spider B5 - 1972 rok
* ©koda 120 S Rallye - 1973 rok
* ©koda 180 RS - 1974 rok
* ©koda 200 RS - 1974 rok
* ©koda 130 RS - 1977 rok
* ©koda Spider (typ 733) - 1975 rok
* ©koda 2000 MI - 1975 rok
* ©koda 120 L/A - 1976 rok
* ©koda 120 LS - Sport - 1976 rok
* ©koda 130 RS Monte Carlo - 1977 rok
* ©koda Baghira Spider - 1977 rok
* ©koda 130 RS A5 - 1977 rok
* ©koda 130 RS ÚVMV - 1978 rok
* ©koda Dakos A5 - 1979 rok
* ©koda 120 L A2 - 1980 rok
* ©koda Garde Turbo Salamandra - 1983 rok
* ©koda 130 LR (typ 745) - lata 1984 - 1988
* ©koda 130 R - 1989 rok
* ©koda Favorit 136 L/A - 1989 rok
* ©koda Favorit H - 1991 rok
* ©koda Felicia Kit Car - 1996 i 1998 rok
* ©koda Octavia WRC - 2001 rok
* ©koda Octavia Cup - 2001 rok
* ©koda Fabia WRC - 2003 rok
* ©koda Fabia Brisk RS 01 WRC - 2007 rok
* ©koda Fabia S2000 - 2007 rok
©koda Auto ma trzy główne fabryki ulokowane w Republice Czeskiej. Znajduj± się one w następuj±cych miejscowo¶ciach:
* Mladá Boleslav (produkcja ©kody Fabii, ©kody Octavii),
* Vrchlabí (produkcja ©kody Octavii Tour, ©kody Octavii 4 x 4),
* Kvasiny (produkcja ©kody Superb, ©kody Roomster, ©kody Yeti).
Oprócz fabryk w Czechach ©koda ma także zakłady poza ich granicami. Znajduj± się one w:
* Bo¶ni i Hercegowinie (Volkswagen Sarajevo, Sarajewo) – od drugiej połowy lat 90., pocz±tkowo montaż Felicii, póĽniej Octavii, a od roku 2000 także Fabii, ponadto w zakładach montowane s± inne modele koncernu Volkswagena (m.in. VW Passat, VW Golf, VW Polo, Audi A4 i Audi A6),
* Ukrainie (Eurocar Solomonovo, Czop na Zakarpaciu) – od roku 2001, montaż całej palety modeli ©kody wraz z innym samochodami koncernu Volkswagena (m.in. VW Passat, VW Bora, VW Golf V, Audi A4 i Audi A6),
* Indiach (©koda Auto India Ltd, Aurangabad) – od 2001 montaż modeli Octavii i Superb, rocznie ł±cznie około 15 000 egzemplarzy,
* Kazachstanie (Azia – Avto, Ust-Kamienogorsk) – od 2005 montaż Octavii,
* Chinach (Shanghai Volkswagen, Szanghaj) - od 2007 licencyjna produkcja Octavii, a w przyszło¶ci także Fabii i Superba na rynek chiński,
* Rosji (w Kałudze) - od 2007 roku montaż Octavii, Fabii i Superba (od roku 2009 produkcja z wykorzystaniem 30% komponentów z Mladá Boleslav).
W 2008 roku w fabryce Volkswagena w Bratysławie na Słowacji uruchomiono montaż Octavii, planowana produkcja to 25 tys. egzemplarzy rocznie.
W latach 1994-2002 w Polsce w zakładach Volkswagen Poznań w Poznaniu były montowane osobowe (©koda Favorit, ©koda Felicia, ©koda Fabia, ©koda Octavia) i dostawcze (©koda Pickup) modele ©kody.
Offline