Fiat126El - 2011-01-31 14:35:47

Yugo Koral/Zastava Koral – model samochodu produkowany od października 1980 roku przez serbskie zakłady Zastava w Kragujevacu. Auto od strony technicznej całkowicie bazowało na samochodzie Fiat 127. Wynikało to z faktu zakupienia pod koniec lat 70. przez zakłady w Kragujevacu licencji na ten model. Jednak zdecydowano się wprowadzić go do produkcji dopiero po zaprojektowaniu kompletnie nowego nadwozia. Auto to wyposażone zostało w silnik 0.9l o mocy 45 KM (przejęty z Fiata 127) oraz 1.1l o mocy 60 KM i 1.3l o mocy 65 KM (obydwa z modelu 101).
Historia i opis modelu [edytuj]

W 1987 roku przedstawiono wersję Cabrio, która jeszcze w tym samym roku została wprowadzona do produkcji. W 1995 r. do oferty dołączył Koral CL z nieznacznie zmodernizowaną przednią częścią nadwozia, w późniejszym okresie wersja ta uzyskała nazwę Yugo Ciao. W latach 90. oprócz niewielkich zmian stylistycznych w modelu Ciao dokonano również udoskonaleń w jednostkach napędowych. Silniki 1.1 i 1.3 uzyskały jednopunktowy wtrysk paliwa (silniki gaźnikowe nadal w ofercie) oraz istniała możliwość zainstalowania katalizatora (model z katalizatorem nosił nazwę Tempo).

W 2001 roku zrezygnowano z marki "Yugo" i powrócono do historycznej nazwy "Zastava".

W 2000 roku przedstawiono na targach w Belgradzie gruntownie zmodernizowany samochód Zastava 102 FL. Zmian tych dokonała francuska firma Heuliez. Model ten rok później został wdrożony do produkcji seryjnej jako Zastava Koral In (widoczna na zdjęciu). W 2002 roku rozpoczęto do tego modelu montaż silnika firmy Peugeot 1.1l o mocy 60 KM. Od 2007 roku stosowany jest nowy estetyczny zestaw wskaźników, który zastąpił zegary pamiętające jeszcze konstrukcje Fiata.

W latach 1985 – 1991 samochód ten eksportowany był z powodzeniem do Stanów Zjednoczonych. Na początku lat 90. na rynku włoskim auto to sprzedawano jako Innocenti Koral.

W ostatnich latach produkcji oferowany był Koral In z silnikiem 1.1l oraz Koral In L z silnikiem Peugeot. Model ten eksportowany był do Bośni i Hercegowiny, Bułgarii, Chorwacji i Macedonii.

11 listopada 2008 roku zakończona została produkcja tego modelu. Przez 28 lat wyprodukowano 794 428 egzemplarzy tego auta.

www.rizfzaoczni.pun.pl www.ekonomiapwsztarnow.pun.pl www.kolekcjonerzy.pun.pl www.broken-dreams.pun.pl www.brotherhoodofsteel.pun.pl